Monday, December 20, 2010

Aku kagum..

Dlm entry ni aku nk crite ttg kekaguman aku ttg sebuah negeri ni..Kelantan Darul Naim (Jawi: كلنتن دار النعيم, Loghat Kelantan: Klatè).

mule2 aku nk cite siket psl sejarah negeri klate ni...Dengar cerita perkataan kelantan tu daripada perkataan "gelam hutam". dalam bhase omputihnye, pokok Melaleuca leucadendron. Ada juga yang mengatakan bahawa namanya datang daripada perkataan "kilatan" atau "kolam tanah". Selain itu Negeri Kelantan juga dikenali dengan nama Tanah Serendah Sekebun Bunga, Tanjung Pura, Negeri Cik Siti Wan Kembang dan serambi mekah pada masa dahulu. Tp aku rse mmg sesuai nme serambi mekah tu dberi kpd negeri tu...

hurm..lupekn la ttg sejarah tu...ape yg aku nk cerita ttg pnglaman aku pergi sne..

last week aku pergi kelantan.. saje je bercuti dgn family.. hurmm..seronok ke?? bg aku, tak lah seronok sangat.. cz klate bkn lah mcm negeri2 len..de mall bsar2.. tp ade sesuatu yg buat aku kgum dsane.. aku kagum dengan cara pemerintahan kerajaan kt sne..

nk tahu kenape??

kat sne, aku rse lain sgt...

Firstly, smue signboard dtulis dlm bhase jawi.. bgos kn?? bkn je kdai melayu malah kdai kaum cina n india pn dtulis dlm tulisan jawi.. slain tu, byangkn, kdai 7E pn dlm tulisn jawi tw..hahaha.. bagus2!!haaa....kn aku dh ckp..tgk tu, iklan milo pn dlm jawi taw..

ni iklan kdai komputer n hotel at sbelah tu..

Then, takde seekor anjing pn kt sane..aku lihat, kaum cina, india n melayu saling hormat-menghormati trhadap sensitiviti kaum lain... aku bkn ape, aku ddk perumhn yg berbilang bgse...tp jiran aku ni, bela anjing..smpai ade 1 ari tu, anjing tu kejar adk aku..ayh aku ape lg, mengamuk la...yela, adk aku tu anak kesygn dy...serng je teruna dlm kluarga aku ni...hoho~ semlm lg terok, anjing jiran depan umah aku, msok umh ktorg! pnat mak aku nk samak rumah aku tu..hurm... aku x kisah lau ddk bjiran dgn plbagai kaum ni...aku suke gle! 1MALAYSIA la ktekn... mlah, kwan baik adik aku pn, india...my mum plak, kwn lepak dgn die, cina sebelah rmah aku..rapat gle smpi tuka2 mknan tiap2 ari..haha! (jgn riso, die xbela anjing...hehe~) haaa...continue ape aku cte td..aku xkisah..tp sebaik ny, msing2 jge senstiviti kaum melayu..negara kite ni kn negara Islam...

haaa..tulah antre yg aku kagum n harap negeri2 lain jdkn cntoh... so, utk renungan mata aku letak la gmba aku at sane..
my mum...cantik kn? tu yg my dad jatuh cinta tu..hehe~ ni we all at rantau panjang..

adikaku..yg aku kate ank ksygn my dad tu...cute cm akak die..(huhu~ perasan) ni we all at pasar siti khadijah..


ni at terengganu..masjid kristal...cantik gle kn?? saje masukkn jgk...hehe balik dr kelantan tu, we all singgah sini..
wah...gorgeous nye kami...haha!

hurmm..tu jela utk entry kali ni.. saje nk update stelah sekian lama...hahaha..

4 comments:

  1. haha..comeynye..^__^v
    masa awk pg ni nga hujan ke cik??

    ReplyDelete
  2. hohoho...aah..kn mse tu klntan nk banjir...
    tiap2 ari ujn...tu yg jd minah payong tu..haha

    ReplyDelete
  3. Tulisan jawi – Amat cantik! Semakin Terancam?!
    Semarak Jawi. Membandingkan dengan Rumi:
    1. Jawi lebih indah, lebih mudah, lebih menarik.
    Rumi = 26 +A+B+D+E+G+H+Q+R = 17x2 = 34 bentuk berdiri sendiri.
    Huruf Arab + 6 Jawi - titik-2 = Sahaja 17 bentuk yang manis + tari-menari.
    Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum.
    Hanya ekor perubahan seperti yang ditunjukkan di sini:
    http://www.arabictypography.com/ani1.html
    2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
    Cara terbaik adalah ditulis (dan dibaca) dalam Jawi
    -
    Tetapi kebanyakan orang Melayu + Indons tidak mengetahui.
    -
    Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya
    http://typophile.com/node/74436

    ReplyDelete
  4. aziz mostafa: btol tu...=) yela klau kte x mrtabatkn jawi, spe lg...

    ReplyDelete